Podľa odborárov je za aktuálnym zlým stavom v železničnom sektore
zlyhanie štátu v dopravnej politike a systéme jej financovania. "Žiadame
systémové financovanie železničného sektora, lepšie pracovné podmienky,
sociálne istoty a v neposlednom rade spravodlivé mzdové ohodnotenie pre
všetkých zamestnancov, porovnateľné s ohodnotením železničiarov v
Európskej únii," odznelo na proteste.
Vládu, rezort dopravy, Ministerstvo financií SR a vedenie železničných
podnikov vyzvali aj na vynaloženie maximálneho úsilia pri zabezpečovaní
finančných prostriedkov pre sektor železničnej dopravy so zreteľom na
zachovanie bezpečnosti, plynulosti a vôbec tejto ekologickej dopravy.
Ako pre TASR uviedol predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ)
František Zaparanik, dlhodobo bezvýsledne upozorňujú na situáciu v
železničnom sektore. "Slovensko akoby zaspalo, čo sa týka modernizácie, digitalizácie, investovania do budúcnosti," povedal
s tým, že kým okolité štáty napríklad ovládajú výhybky digitálne, na
Slovensku tak musia robiť stále manuálne. Koľajové trate sú podľa jeho
slov v žalostnom stave a v niektorých úsekoch vlaky nemôžu ísť pre
riziko vykoľajenia rýchlosťou vyššou ako päť km/h.
Upozornil aj na vysoký vek zamestnancov. "Len minulý rok nám odišlo pomaly 1400 železničiarov. Tento rok zase hrozí, že odíde ďalších 1500,"
povedal s tým, že odchod do predčasného dôchodku by mohlo oddialiť
výrazné zvýšenie miezd, čím by sa práca v železničnom sektore mohla stať
zaujímavejšou aj pre mladých ľudí. Dodal, že v súčasnosti prebieha
kolektívne vyjednávanie.
Ako pre TASR uviedla hovorkyňa železníc Vladimíra Bahýlová, Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR) si uvedomujú nie úplne priaznivú situáciu,
ktorá je v oblasti železničnej dopravy.
"Vyjadrenia odborárov berieme vážne a sme odhodlaní riešiť tieto
problémy v rámci možností našej organizácie, ako aj v kooperácii s
ďalšími železničnými spoločnosťami a príslušnými štátnymi orgánmi," reagoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický.
Podľa hovorkyne MD SR Petry Poláčikovej rokovania s odborármi pokračujú
tak na úrovni ministerstva, ako aj medzi vedením ŽSR a odborármi. Na
zlepšenie železničnej dopravy na Slovensku podľa jej slov robí rezort
všetko, čo je v jeho silách. "Snažíme sa v maximálnej miere využiť európske zdroje a takisto sa nám podarilo zvýšiť zdroje aj zo štátneho rozpočtu,"
uviedla s tým, že napriek rekonštrukcii a modernizácii tratí nedokážu v
priebehu najbližších mesiacov ani rokov odstrániť investičný dlh na
železničnej infraštruktúre vo výške takmer miliardy eur.
Verejné zhromaždenia železničiarov by v marci mali pokračovať v Žiline,
vo Zvolene aj v Bratislave. Odborári následne zvážia ďalšie kroky.